IB+ Navarrabiomed Idisna - UPNA
NUPeko Jarduera Fisikoaren Behatokiak (Navarrabiomed eta IdiSNA) haurren osasunari buruzko ikerketa bat egin du Paz de Zigandako ikasleekin
- Ohitura osasungarriak indartzea helburu duen ekimena Nafarroako Osasun Ikerketarako Institutuak (IdiSNA) sustatu du.
Nafarroako Unibertsitate Publikoko Jarduera Fisikoaren Behatokiak (Navarrabiomed), IdiSNArekin eta Paz de Ziganda ikastolarekin lankidetzan, proiektu berritzaile bat gidatzen du Ikerketa Batxilergoko (BI+) programaren barruan, eta bi ikasle ikasleen, haien familien eta irakasleen osasunari buruzko azterlan batean integratzen ditu. Haurren gaitasun motorraren eta ingurune sozio-ekologikoaren arteko harremana aztertzen du ekimenak, Osasunaren Mundu Erakundeak (OME) jarduera fisikoari, sedentarismoari eta loari buruz emandako gomendioekin bat datozen jarraibideak sustatzeko.
Lehenengo fasean, 2020an hasita, 1.300 ikasle eta 850 guraso baino gehiagoren datuak jaso ziren. Hemendik aurrera, Bi+eko bi ikasleek ebaluatzaile gisa parte hartuko dute landa-lanean, UPNA-Navarrabiomedeko diziplina anitzeko taldeari lagunduz. UPNA-Navarrabiomed esparru akademikoko, asistentzialeko eta ikertzaileko diziplina anitzeko zortzi profesionalek osatzen dute talde hori, beren ikastetxean 4 eta 5 urte bitarteko haurren egoera fisikoa, mugimen-trebetasunak, prozesamendu exekutiboa eta ohitura osasungarriak neurtzeko.
Alicia Alonso NUPeko Jarduera Fisikoaren eta Kirolaren Zientzietako Graduko dekanorde eta arduradun akademikoa, Navarrabiomedeko Ariketa Fisikoaren, Osasunaren eta Bizi-kalitatearen Unitateko (E-FIT) ikertzailea eta IdiSNAko Ariketa Fisikoaren, Osasunaren eta Gaitasun Funtzionalaren ikerketa-taldeko kidea, eta Loreto Alonso Unitateko doktoratu aurreko ikertzailea dira ekimenaren buru. Azken horrek proiektuaren esparruan garatzen du bere tesia.
Prestakuntza eta dibulgazioa, azterlanaren zutabeak
"Ikasle horien parte-hartzea aukera paregabea da bientzat", nabarmendu du Alicia Alonsok. "Haiek esperientzia hartzen dute metodologia zientifikoan, datuak biltzetik analizatzeraino, eta guk, berriz, azterketaren irismena zabaltzen dugu eta haren zehaztasuna hobetzen dugu".
Metodologiak proba fisikoak, mugimen-ebaluazioak, azelerometria (mugimendua neurtzeko gailuak) eta galdetegiak konbinatzen ditu. Gainera, familiak eta irakasle boluntarioak Navarrabiomedeko Ariketa Fisikoko Laborategian ebaluatuko dira. Emaitzak parte-hartzaileekin eta ikastetxearekin partekatuko dira, eta ohitura osasungarriak sendotzen dituzten estrategia pertsonalizatuak diseinatzeko balioko dute.
"Familiek bizimodu aktiboa mantentzearen garrantzia eta garrantzia ulertzea bilatzen dugu", azaldu zuten joan den urtarrilean Ikastolan egindako proiektuaren aurkezpenean. "Datuek aukera emango dizuete zure osasunari buruzko erabaki informatuak hartzeko", gaineratu zuten.
Gizartean eragina duen proiektu bat
Jarduera Fisikoaren Behatokia mobilizatzeko duen gaitasunagatik nabarmentzen da: pandemian (2020/21 ikasturtea), ikastetxeetan probak egiteko baimendutako talde bakanetakoa izan zen. Ikuspegi kuantitatiboa, eskola-ingurunera egokitutako bateria teknikoekin, handitu egin da 2022/23tik, aldagai berriekin, testuinguruak haurren osasunean nola eragiten duen aztertzeko.
Ikasturte bakoitzeko 200 haur ebaluatzeko helburuarekin, proiektuak dibulgazio-konpromisoari eusten dio, ikastetxeekin eta osasun-zentroekin lankidetzan. "Ikerketa gizartea hobetzeko esparru akademikotik haratago doa", azpimarratu dute NUPetik – Navarrabiomed –.